De battle tegen Facebook: hoe worden mijn posts nog gezien?

Icoontjes van de news-feed van Facebook

Dagelijks bezoeken ongeveer 1280 miljoen mensen Facebook. Voor veel mensen is Facebook het internet. Het is dus een platform waar je als bedrijf aanwezig moet zijn. Dat vindt Facebook in principe prima, maar ze willen eigenlijk wel dat je gaat betalen.


Vroeger was het nieuwsoverzicht (de homepagina die iedere bezoeker zag) heel simpel: het was een chronologische weergave van posts. Ik kreeg dus als eerst de meest recente post, daarna die daarna, enzovoort. Facebook veranderde dat al een paar jaar geleden. Het kan namelijk best zijn dat ik iemand op Facebook had toegevoegd omdat ik me daar sociaal toe verplicht voelde, maar dat ik wat hij/zij te vertellen had eigenlijk helemaal niet wilde zien. Facebook meet dat soort dingen: hoelang stop je met scrollen als diegene iets post, like je posts van die persoon, geef je een reactie op zijn post? Met het nieuwe algoritme gebruikte ze al die data in combinatie met data van anderen om te bepalen hoe belangrijk een nieuwe post voor jou zou zijn. De tijdlijn werd niet meer chronologisch, maar gebaseerd op het idee “welke posts zijn voor jou interessant”.

Dat veranderde ook een hoop voor bedrijven. Eerst kon je gewoon een advertentie 1 op 1 doorplaatsen en werd die gewoon gezien. Maar nu moest je als bedrijf je best gaan doen. Er waren een aantal factoren waar je als bedrijf rekening mee moest houden.


Facebook vindt engagement belangrijk. Het doel van Facebook is om jou zo lang mogelijk op hun site te houden, dan kunnen ze je namelijk zoveel mogelijk advertenties laten zien. Daarom moeten mensen het leuk hebben op Facebook. Facebook laat een post eerst zien aan een poule van mensen waarvan het algoritme denkt dat die het meest geïnteresseerd zijn. Als mijn vriendin iets post, is dat voor mij waarschijnlijk boeiend. Haar vriendinnen waar ze veel mee omgaat (wat Facebook bijvoorbeeld weet uit tags en gezamenlijke afbeeldingen) en familie horen ook tot haar eerste poule. Als die post het goed doet in deze poule (er wordt lang naar gekeken, veel van die mensen liken of geven een comment), wordt de post getoond aan mensen daaromheen, dus bijvoorbeeld vriendinnen die ze af en toe spreekt of mensen van haar werk.


Buiten dat geeft Facebook ook verschillende waardes aan het type content. Text ziet Facebook als het minst interessant, gevolgd door een link. Maar plaats je een afbeelding, dan is het visueel en makkelijker te consumeren. Een video is het allerbeste voor je ranking. Daar blijkt namelijk uit dat je veel moeite hebt gedaan voor de post, en video is het makkelijkst te consumeren. Je ziet dat veel pagina’s daar nu misbruik van maken: heel veel afbeeldingen worden omgezet in een stilstaande video van 10 seconden. Omdat Facebook video’s meteen afspeelt zien eindgebruikers over het algemeen niet het verschil, maar het algoritme ziet het wel als een belangrijkere post.

Engagement is nog steeds het sleutelwoord, en dat moet je dan ook goed gebruiken als je content gaat maken voor je Facebook-pagina. Jij hebt een doelgroep en die moet het interessant vinden. Die moet de post gaan liken, een reactie gaan geven of het delen met hun vrienden. Denk dus niet te statisch. Schrijf niet een advertentie. Durf iets weg te geven. Als je bijvoorbeeld een advocatenkantoor heb, vrees niet om je kennis te delen. Mensen die jou volgen zijn geïnteresseerd in het beroep wat je uitoefent en de kennis die je in huis hebt. Dus geef kennis weg. Denk aan “7 manieren hoe je als ZZP-er niet meteen een rechtszaak aan je broek hebt”, of “Wat moet ik doen als een klant ontevreden is, maar hij staat niet in zijn recht”. Dat lijkt misschien eng, maar het zorgt er wel voor dat als iemand een advocaat nodig hebt, jij als eerste bij hem of haar op komt. Je hebt namelijk goed advies gegeven. Schrijf zo’n blog en voeg een relevante afbeelding toe bij je post. Zet er ook een tekst bij in de trend van “Welke ZZP-er die jij kent heeft iets aan dit advies?”, zodat je meer engagement creëert. En als je echt de tijd wil maken, kan je ook de camera van je laptop aanslingeren een video maken waar je dit uitlegt. Het Facebook-algoritme zal je dankbaar zijn.

Facebookberichten met een smoel

Laat ons je helpen met je doelgroep bereiken op Facebook.

Wat is je naam?