Waarom jij over 2 jaar Augmented Reality in je webshop hebt zitten

Paskamer, die binnenkort door AR overbodig wordt

Zelfs de grootste kledingmerken ter wereld hebben moeite met een aantal zaken in hun webshop. Één van hun grootste problemen is maten. Een maat is nooit hetzelfde. In een kledingwinkel heb je dat probleem ook, maar dan loop je gewoon even met 2 of 3 maten naar het pashokje en kijk je wat het beste past. Kledingmerken proberen dat idee online ook te pushen: joh, bestel gewoon drie maten. Pas ze, bekijk welke het beste passen en stuur de rest terug. Daar zitten echter twee problemen aan.

Één van die problemen is vooral een Europees probleem. Amerikanen betalen overal met hun creditcard, maar in Europa betalen we eigenlijk alles direct. Dat betekend dat als je drie items besteld, je ook drie items af moet rekenen. Het aanschaffen van een shirt in bovenstaand voorbeeld kost je in eerste instantie dan 60 euro, in plaats van 20. De overige 40 krijg je terug, maar dit duurt even. Het zorgt voor een psychologisch probleem: de prijs om af te rekenen ligt in eerste instantie drie maal hoger dan dat hij daadwerkelijk is. Er wordt geëxperimenteerd met initiatieven als Afterpay, maar iDEAL is nog steeds dominant. We vinden het een prettiger idee om het maar gewoon betaald te hebben en niet een “schuld” aan te gaan.

Een ander probleem is universeel: het terugsturen van producten is een heel vervelend proces. Leveranciers maken het de gebruiker het liefst zo makkelijk mogelijk: retourkosten worden vergoed door de leverancier, bij retours worden geen vragen gesteld, enzovoorts. Maar het blijft vervelend om de items in te pakken, naar het postkantoor te gaan, een afleverbiljet te printen en een doos zoeken (en daarmee dus ook de kat een slaapplekje af te nemen).

Het voelt allemaal aan als een emmer onder een lek zetten: het werkt voor nu, maar is niet de oplossing. 

Met gebruik van AR-technieken kan dat probleem echter wel opgelost worden. Je kan op die manier namelijk een shirt of een broek in de ware grootte op iemands lijf passen, door hem/haar de camera op zichzelf te laten richten. Met gebruik van algoritmes kan je zelfs die data gebruiken om een suggestie te doen voor de maat.

Dit is op dit moment nog experimenteel, maar grote spelers beginnen al met het introduceren van deze technologie. En vanaf dan gaat het hard. Binnen 2 jaar vermoed ik dat de technologie toegankelijker wordt en dus ook voor jouw bedrijf toepasbaar wordt. Dus, denk alvast na: wat voor AR-toepassingen zijn voor mijn bedrijf interessant? Hoe kan ik mijn klanten helpen door het koopproces te loodsen door midel van AR. Wees er op tijd bij en behaal een voorsprong op je concurrentie.

Een webshop die je concurrenten het nakijken geeft?

Laten we samen je koopproces doornemen en hem optimaliseren voor conversie.

Wat is je naam?